Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

donderdag 29 oktober 2015

42 GALICIA/A CORUNA / Oliveiroa - Fisterra




Naar Fisterra 34 km ↑473m ↓412m



Càrlos Nuñez - Gabriel's Oboe



Dat zag er niet goed uit het weer deze morgen. De ganse nacht had het gegoten. De Nelson had wel een heel originele manier om zijn voeten droog te houden. Hij stak zijn voeten in een plastiek zak en daarover trok hij zijn kousen aan. Hij vertrok naar Muxia en van daaruit zou hij naar Lissabon stappen. Ik heb hem veel succes gewenst. Toen ik vertrok was het nog steeds aan regenen. Toch moet je doorgaan want met 34 km voor de boeg moet je niet treuzelen. Poncho, regenbroek en hopen dat de voeten droog blijven. Valse hoop echter. Na een goeie 5km begon het te stormen met tot aan het einde een slagregen die je gegarandeerd omtovert tot een verzopen rat. In de heuvels kreeg je er dan nog eens een dik pak mist gratis bij. Je zag geen 20 meter ver. De paden waren ondertussen in beken veranderd, in de dalen werden het onvervalste modderpoelen. Niks om vrolijk van te worden. Sint Jacob mag het me eens uitleggen. In de herberg van Don Blas, dat wantsenparadijs, stond er nochtans een bordje 'Ik zal mijn engelen sturen om je te beschermen'.

En toch, toen ik Cée binnenwandelde en de baai zag liggen met de bootjes voelde ik me weer verbonden met de weg. Ondanks de striemende regen en de windstoten die je gezicht teisteren weet je waarvoor je stapt. De natuur voelen in lijf en leden. Dat je al doorweekt bent van de regen, daar trek je je geen bal meer van aan. Verder de kustlijn volgend en zien hoe de beukende golven te pletter slaan op de rotsen versterkt alleen het geluksgevoel dat je overhoudt aan het volbrengen van een zware tocht waarvoor je alleen maar aangewezen bent geweest op je 2 voeten die je stap voor stap naar je bestemming brachten. Het doel, de weg, dat heb je al eerder bereikt, in harmonie met de natuur, de beproevingen en het geluk deze gevoelens te kunnen delen met andere pelgrims.

Tegen een uur of 5 kwam ik aan in de Albergue de la Junta. Ik kreeg er verdorie nog een diploma bij. De Finisterre, een sjiek document dat ik kan inkaderen.

In de Albergue hier heb ok kennis gemaakt met Tristan, een jonge Duitser van een jaar of 30. Hij trakteert me zojuist op een pint zie. Hij liep de camino del Norte. Sympathieke gast.

Morgen de finale trip, naar Muxia. Ook een kanjer en de weerberichten klinken niet zo vrolijk. Ik denk een hostalleke te nemen. Mijn handdoek ben ik vanmorgen vergeten, geen erg die was niet meer proper te krijgen. Mijn bril ook al .... 't wordt tijd dat ik naar huis kan gaan. In de Albergue geen wifi dus geen fotokes. Misschien sebietekes in het restaurant.

Mijn kodakske had de geest gegeven door het vocht. Geen beeld meer op het scherm maar er werden wel fotokes gemaakt. Ben benieuwd hoe ze eruit zullen zien. Ondertussen is het euvel hersteld met eventjes in de warmte te zitten. Mijn bottienen drogen op een elektriek vuurke, mijn busticket daar zijn alle letters en cijfers van uitgelopen, een Spanjaard heeft mijn kleren gewassen en in de droogkast gestoken. Ik weet alleen niet te vragen hoe en wanneer ik ze terugkrijg .... altijd een beetje avontuur zo een camino.

Tot morgen. De zwanenzang.


Geen opmerkingen: