Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

dinsdag 15 september 2015

* 0 HAASDONK - SEVILLA

We zijn vertrokken. Een stil vertrek deze keer in tegenstelling tot de vorige waar vrienden en familie me kwamen uitwuiven en de dorpspastoor de klokken van onze Sint Jacobuskerk liet galmen bij mijn vertrek. Om eventjes dat warme gevoel van toen weer op te roepen ben ik gisteren even bij mijnen Heilige Maat Jacobus de Meerdere in onze dorpskerk langs geweest. Klapke gedaan, 't komt allemaal wel in orde verzekerde hij me. Voorbereiding geslaagd, I'm on My Way. De Camino de la Plata ligt ongerept voor mijn bottienen, pelgrimsmodus staat ingeschakeld.




De Ronny was bereid om me naar het vliegveld te voeren. Ik was daar wreed content mee. Groot was m'n verbazing dat de Catsjoe mee wou komen om me uit te wuiven. Dat beestje dacht dat we samen zouden gaan stappen maar ze had het verkeerd voor. Toch een knappe geste van mijne stapmaat. Om 6 uur stonden ze al aan de deur. Annick is meegereden. In alle stilte dus vertrokken. Goeie vlucht gehad. De vlieger zat vol. Ik had een plaatsje in 't midden en naast mij, niet links of rechts zat er niemand. Ik vroeg aan de airhostess of ik soms gestraft was omdat er niemand naast me kwam zitten. Ze wist het niet maar ze zei. : Is dat niet gemakkelijk ? Zo kunt ge u leggen als ge wilt. Hup naar omhoog. Het liedje van Filet d'Anvers indachtig terwijl ik de stewardess in 't oog hield met haar veiligheidsinstructies vroeg ik me af wat ge in godsnaam moet aanvangen met een zwemvest als ge neerstuikt boven Parijs. Allez, 't ging vlot. Om 1 uur stond ik in Sevilla. Voor 4 euro bracht de bus je naar het Centro Ciudad. Peregrino, vroeg de kaartjesknipper die buiten de financiën regelde ? Si, zoveel Spaans ken ik wel en prompt gaf hij me de high 5 en toonde een joekel van een Santiagokruis dat op zijn kuit was getatoeëerd. Ik was meteen in de stemming. Ik ben wat vroeger van de bus gestapt om langs het Christoffel Columbus plein te kunnen wandelen. Warm, nog 28° gaven de thermometers aan. Aangekomen aan het Triana Backpackers hostel kreeg ik als pelgrim al direct 2 euro mindering op de inscheepsprijs. 13 euro met ontbijt, alstublieft.  Heel vriendelijke ontvangst moet ik zeggen. Een kamertje met 4, met de medebewoners wou ik even kennis maken maar die gingen hun siësta houden. Een jong koppeltje met alleen maar het Spaans machtig. Propere lakens lagen al klaar. Dan maar even de stad in voor een datakaartje van Vodafoon aan te schaffen maar de siësta van 2 tot 5 maakte dit nog eventjes onmogelijk. Dan maar wat tikken op de blog. Alle winkeltjes zijn gesloten en straks heb ik rendez-vous met de Freddy en Alice aan een cerveceria. Geweldig tof van hen om even de moeite te nemen om te komen uitzwaaien.
Eventjes hier bij laten nu, terug naar de Vodafoonwinkel. Noppes, alleen nog een kaartje van 10 euro voor 20 smskes en evenveel minuten bellen. Afspraak om 7 uur was aan de plaza Cuba voor het rendez-vous met Freddy. Gezellige avond gehad. Flesje wijn in de Irish Pub, daarvoor moet je in Spanje zijn ! Daarna een tof etentje. Poulpo de Galicia met een flesje witte wijn. Niet echt een voorbeeld om als pelgrim een voorbeeld in soberheid te tonen en zeker als je afsluit met een Dame Blanche waarbij je met hand en tand moest uitleggen hoe die moest gemaakt worden. Tof, dit werd me allemaal kado gedaan door Freddy en Alice.  Morgen bij de uitwuif aan de kathedraal van Sevilla zal Aliske me een steentje meegeven met de namen op van de zussen van Freddy. Ik ga het ergens neerleggen op mijn weg.  Waarom, doet er echt  niet toe maar mensen geven soms zin aan een gebaar en dan sta ik op de eerste plaats om tegemoet te komen. Rond 11 uur dan maar de albergue opgezocht.  De 4de onbekende van de kamer was present. Een jonge gast, student biologie in een Erasmus-uitwisselingsproject. Hij spreekt alleen maar Frans en in afwachting van ergens opgevangen te worden in een gezin zit hij nu in een  albergue. Ik snap het niet goed. Bovendien klaagt hij dat niemand hier Frans spreekt... tja wat wil je ? Ze staan hier niet aan te schuiven om je in je moedertaal van dienst te zijn. Pffft ik word moe, morgen om 10u begint het echte werk. Dan start ik aan de kathedraal van Sevilla de 3de grootste ter wereld. Officieel startpunt van de Camion hier in Sevilla. Tot morgen, ik kruip erin.


2 opmerkingen:

Unknown zei

Hopelijk was dat geen "steentje" van 5kg dat je meekreeg Jan :-)

Unknown zei

Hopelijk was dat geen "steentje" van 5kg dat je meekreeg Jan! :-)