Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

woensdag 30 september 2015

14 EXTRAMADURA/CACERES : Casar de Cacères - Cañaveral






14 Naar Canaveral 33km ↑349m ↓461m






We zijn weeral een dag verder zie. Momenteel staat er 341 km op m'n tellerke. Gisterenavond dan nog even samen een afscheidsdinertje met Marie-Agnes en de Jacques. Veel stellen die goedkope menu's niet voor maar je hebt iets te eten. Geen oog dicht gedaan deze nacht. De kerkklok bleef de ganse nacht het uur slaan. Niet 1 maar 2 keer sloeg die lawaaimaker het uur. Verder zaten er voor de herberg nog een hoop jonge gasten nog met veel kabaal te voetballen tot een uur of één. Om het lolleke compleet te maken lag mijn bed op een halve meter van de WC en lapte mijn maag op van de vettige frieten die ze je hier in je oren proppen. Voor de rest proberen schaapjes te tellen. Evenwel zonder succes. Soit, ik was zo moe als een hond deze morgen en dat met 34 kilometer voor de boeg. De golden retriever die gisteren meeliep de laatste 5km was vanmorgen nergens meer te bespeuren. Jammer, het was even een leuke metgezel. De eerste stop in Embalse de Alcantara op 23 km moest ik cancellen vanwege volledig opgeëist voor de mannen van de TGV lijn die tussen Madrid en Portugal wordt gebouwd. Heeft nog een omweg van 2 km opgeleverd op de koop toe. Dan maar verder gestapt tot in Cañaveral een 11 km verder. Voor de eerste keer heb ik een kilometer op een matrasje gelopen. Ik moest aan de fortlak denken in onze sparrenbossen. De grond veerde terug waar je je voeten neerzette. Bij nader inzien bleek het om een dikke laag schapekeutels te gaan. Geweldig plezant stappen. Zacht glooiend met hier en daar, niet overdreven, een forse klim. De laatste 10 km waren over de rijweg. 'Du goudron' zou mijne Franse medepelgrims anno 2012 gezegd hebben. Al de knoken in je voeten beginnen geweldig pijn te doen.  Hier steeg de temperatuur weer vlot naar 37°C. Om 16 uur kwam ik in de hostel aan. Zo muug as nen hongd.

In Cañaveral heeft Al gisterenavond nog gereserveerd. 't Is een Hostel. Netjes maar wel 18 euro met ontbijt. Dat is voor een pelgrim een hele hoop geld :-). Jongens mijn voeten doen zeer vandaag. Nog een blaar in de maak. Ik ga er vroeg in liggen denk ik.

Onderweg me afgevraagd waarom ik me zo fors van die arme sukkelaar wil distantiëren. De mens doet nochtans geen vlieg kwaad. Ik denk dat het een ongecontroleerde angst is die opgewekt wordt. Angst om alles te verliezen en zo in de marge van de maatschappij te belanden. Vandaag heb ik Al en Charlie van me laten weglopen. Geen kwestie van de asociale uit te willen hangen maar je doet wat je wilt. Je rust zolang je wilt, je bepaalt je eigen ritme. Die Iers loopt aan 6 km per uur beweert hij. Kan zijn maar daar doe ik niet aan mee met 20 kg op je bult. De soldaten van Napoleon marcheerden aan die snelheid naar Rusland. Nee, doe ik niet aan mee. Je beleeft de weg anders als je alleen bent.  Oeps juist het briefje ingevuld boor het avondeten. Sopa Catalan, Calamares en een youghurtje. Morgen terug een kanjer van 30 kilometer. Al is naar de winkel geweest. Hij brengt altijd een appel voor me mee. Nu geeft hij me juist een stuk zeep kado... 2 in de verpakking, ik dacht dat ik al begon te stinken :-)