Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

zondag 27 september 2015

11 EXTRAMADURA/CACERES : Aljucèn - Alcuèscar






11 Naar Alcuescar 19,5km ↑311m ↓135m






't Was een rustige avond. Samen met de andere pelgrims gegeten, het was goed. Rond 10 uur het bed in en vroeg eruit deze morgen om naar Alcuescar te stappen. Een goeie 20 km die ik in een keer heb uitgelopen om de zon voor te zijn. Prachtig stukje pelgrimsweg. Deels over keien, deels over zandwegen. Ik kom meer groen tegen nu en dan is er ook wat meer schaduw waar je je toch enigszins in kunt verschuilen voor die kokende zon die ongenadig op je inbrandt. Het landschap ligt bezaaid met immense rotsblokken en dat geeft het weer een nieuwe dimensie. De perfecte biotoop voor Fred Flintstone, Bedrock City. En we maken vooruitgang. Zojuist de provinciegrens Extramadura Badajoz overgestoken naar Extramadura Cáceres. Het wordt er niet frisser op. Nu liggen er een aantal vrij gemakkelijke tripjes voor de boeg. Wel veel kilometers maar zachte stijgingen en afdalingen. De trip naar Alcuescar was één geleidelijke klim naar 600 meter hoogte. De albergue voor vandaag is een speciale. Een klooster begot. Op hetzelfde terrein is er een gesticht gebouwd voor mentaal gehandicapten. De hospitalero die zich pépé laat noemen is geen gewone, hij sprak gelukkig Frans. Om 1 uur moest je verzamelen voor de kloosterpoort voor zijn uitleg, die deed hij maar één keer. Avondeten en slapen zijn donativo. Tussen 14u30 en 16u30 ging de deur op slot en kon je niet binnen of buiten. Ik ben nog juist kunnen ontsnappen. Om 21u vanavond gaat ook weer alles op slot. Om 18u55 moet je dan weeral verzamelen voor het avondeten. Hij wees de kamer aan waar we moesten slapen. Een kale cel met alleen maar een vensterke in. Onderwijl liet hij het Franse gezelschap pelgrims weten dat hij een kort lontje had, ik denk dat het een mislukte Jezuïet moet zijn die pépé. De pastoors die hier normaal wonen zijn er zondags niet anders konden we misschien nog wel naar de mis gaan. Vroeg gaan slapen dan maar en om 4 uur eruit om naar de maaneclyps te gaan kijken. Dat gebeurt maar eens in de 500 jaar en de maan gaat hierbij helemaal rood kleuren. Marie Agnes  beweert dat zo'n maaneclips altijd de voorbode is van grote religieuze veranderingen. Ze zou wel eens gelijk kunnen hebben met al die vluchtelingen. Ik heb al een ontsnappingsplan klaar om te kunnen gaan loeren want alles gaat hier op slot. Komt er hier zo ineens zo een gast in een karreke voor mijne neus gereden. Ik zit hier op een bankske in de voorhof. Aan z'n uitleg kan ik opmaken dat hij niet wil doorrijden voioraleer ik hem sigaretten heb gegeven. Zuster Verpleegster is hem ondertussen komen weghalen. Allez, nu kan ik nog ineens niet meer binnen en moet ik hier op dat bankske blijven zitten. Ik denk dat ik maar eens een etablissement ga opzoeken waar er wifi is. Die jezuïeten hier zeggen dat ze er geen hebben maar ik zie duidelijk dat er draadloos netwerk aanwezig is. Liegen mag volgens de regel van Ignatius  van Loyola als het Gods zaak dient. Nu ander slecht nieuws nog. Althans voor de Albergues municipale voor de pelgrims. Ik heb het nieuws opgevangen dat de Spaanse regering overweegt om deze ter beschikking te stellen van de vluchtelingen. Religieuze veranderingen ... 't is al begonnen zie :-). Morgen naar Caesar de Cáceres. 27 tsjoepen zegt het boekske.








1 opmerking:

Jan zei

Hé la bas, het is nog erger bij die paterkes dan in een prison.Ik gaat ook naar de maaneclyps kijken.By ons is dat om 5uur.De volgende is pas in 2033.ANNICK xxx