Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

zaterdag 2 augustus 2014

De pelgrimsweg in Extremadura - Provincie Badajoz



Bij het lezen van verschillende blogs van Sevillapelgrims moet ik toch vaststellen dat sommigen onder die mannen er serieuze lappen hebben op gegeven. Trippen van tegen de 40km vind ik persoonlijk veel te veel tenzij je je tocht in een haastje wilt afhaspelen. Dat mag toch niet de bedoeling zijn. 't Valt niet uit te sluiten dat er een paar tussen zullen zitten van rond de 30km maar daar waar het mogelijk is, gaan we dat vermijden.

Zo'n lange dagtochten plannen houdt het risico in dat je geen slapen meer vindt omdat je veel te laat in een hostal of albergue aankomt. Als je dan al zo een eind hebt gestapt en noodgedwongen nog verder moet is dat echt balen. Het is ook zoveel fijner om nog wat ruimte te hebben in de late namiddag om jezelf wat rust te kunnen gunnen of om eens het één of het ander te bekijken. Ik mag ook niet vergeten dat het al september zal zijn en dat de dagen al flink aan het korten zijn. In het donker stappen in de vreemde vind ik niet zo aanstekelijk.

21 km El Real de la Jara - Monasterio
21 km Monasterio - Fuente de Cantos
25 km Fuente de Cantos - Zafra
20 km Zafra - Villafranca de los Barros
27 km Villafranca de los Barros - Torremejia
32 km Torremejia - Aljucèn
Daarmee zit ik al 230km  en 10 dagen verder.

Voor  het doortrekken van de provincie Badajos in de Extremadura heb ik 6 trippekes in kaart gebracht. Ik zal  er temidden de patta negra varkentjes, de kurk- en de appelsienbomen, de olijf- en wijngaarden wandelen en't zal lekker warm zijn. Sommigen spreken van woestijntemperaturen. Alhoewel ik hier en daar las dat het weer soms toch ook eens kan tegenzitten met hagelstormen en schrale windvlagen, ben ik er niet bang van en houdt me dat niet tegen. Het landschap, zo kon ik opmaken deed velen onder hen denken aan de 
Meseta. Dat is die hoogvlakte tussen Burgos en Leon op de Camino Frances. Het is een strook van om en bij de 300km die vrij monotoon oogt. Ik kan er van meeklappen ! Schrale vlaktes zonder ergens een hoevetje of parkje dat voor wat afleiding kan zorgen. En dat dagen achtereen. Maar ook daar moet je de schoonheid in zoeken en met de juiste instelling lukt je dat ongetwijfeld. Aan dat tempo worden dat een 6 tal weken onderweg.
Morgen gaan we nog eens sporen. Ik zou graag nog eens in de Vlaamse Ardennen wat rondsnuffelen. Van Munkzwalm naar Gontrode langs de oevers van de Zwalm zal het worden. Een typische stationstapper waarbij je even lang op de trein zit als de wandeling op zich duurt. De trein .. een beetje reizen :-)





Geen opmerkingen: