Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

dinsdag 5 augustus 2014

De pelgrimsweg in Castilla y Leon - Provincie Zamora (1)





Met de volgende 4 tracks loopt voor mij de Via de la Plata ten einde in Granja de Moreruela en draai ik af en volg de noordgrens van Portugal naar Ourense op de via Sanabrès.

20,60 km Calzada de Valdunciel - El Cubo de la Tierra del Vino.
31,40 km El Cubo de la Tierra del Vino - Zamora.
18,30 km Zamora - Montamarta.
22,10 km Montamarta - Granja de Moreruela.

Je kan ook verder lopen naar het noorden tot in de stad Astorga en daar aansluiting nemen op de Camino Frances. Voorlopig ben ik nog niet van plan dit te doen en kies ik voor af te buigen naar de Via Sanabrès. Die loopt nog voor een groot deel door de provincie Castilië en Leon. Rond de 620 km zou ik dan al vanaf de start gestapt hebben. 't Gaat nogal vrij vlot vooruit hier vanachter mijne PC. Ik zal al tussen de 3 en de 4 weken onderweg zijn.


Zamora is een provincie in de regio Castilië en Leon met sterk contrasterende landschappen in het noordelijke deel van midden Spanje. Eén van de meest spectaculaire bergstreken in Spanje vind je in het nattuurreservaat van het Lago Sanabria.


Zamora's culturele erfenis wordt mee bepaald door de rol die ze speelde in het pelgrimsgebeuren. Verschillende St. Jacobsroutes zoals de Camino de Sur, de Surest,  de Mozarabe en de Camino Levante vinden allemaal hun aansluiting op de camino Sanabres. 


Ik vermoed dan ook dat je in deze streek, buiten de drukte om dan, een beetje dezelfde ervaringen opdoet als op de camino Frances. Maar ik kan me vergissen. Alleszins vermoed ik dat Granja de Moreruela zo een beetje het Ostabat in Frankrijk is waar ook de verschillende pelgrimswegen tesamen komen om iets verder in St. Jean Pied de Port, aan de voet van de Pyreneën, de Camino Frances te starten.





Geen opmerkingen: