Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

maandag 4 augustus 2014

De pelgrimsweg in Castilla y Leon - Provincie Salamanca



Nu dat mijn lieve echtgenote bij de diëtiste is langsgeweest word ik tijdelijk ontslagen van het koken. Immers, er werd een link gelegd tussen mijn culinaire creaties en het resultaat van de diëtiste haar wetenschappelijk onderzoek naar mijn vrouw haar lichaamsgewicht. Kookverbod vanaf nu dus. Edoch, de vrijgekomen tijd na het me ontslaan van deze bezigheid wordt ruimschoots opgeslorpt door nieuwe huiselijke opdrachten. Maar 't is draaglijk en zo vind ik nu zelfs even de tijd om tussen het vegen van de schouw en het kuisen van de stoof, nog vlug een trajectje toe te voegen aan mijnen blog. Salamanca !!! Het spreekt tot de verbeelding.
De provincie Salamanca ligt in het westen van Spanje en grenst aan Portugal. Met verve pronkt de gelijknamige hoofdstad Salamanca mee in het rijtje van de mooiste renaissancesteden buiten Italië. De belangrijkste bezienswaardigheden ter plaatse zijn de Plaza Mayor, de eeuwenoude universiteit en de 2 kathedralen : Viejo en Nueva. Dat laat me dus keuze om mijn stempeltje te gaan halen voor het pelgrimsboekje. In deze provincie treft men ook de Sierra de Gredos aan waar de hoogste top piekt naar 1723m. Jammer dat ik er niet over moet trekken want zo'n bergwandeling is onvoorstelbaar mooi en indrukwekkend. Die vergezichten daarboven maken je heel nederig ten opzichte van Moeder Aarde. En verder vind je in de provincie Salamanca een kleurig palet aan natuurgebieden en historische patrimonia. Enorme bossen en bergweiden rond dorpen met middeleeuwse ateliers. Zelfs holen met rotstekeningen uit het stenen tijdperk kan je er vinden. In de jachtreservaten vind je een overvloed aan herten, wilde zwijnen en allerlei klein wild.  Niet dat ik zulk een bestemming voor een reservaat toejuich, verre van zelfs, maar ik wil het toch even vermelden.


En daar, tussen al die nog te ontdekken natuurpracht heb ik dan 4 wandelingeskes uitgestippeld. Een 85 km doen me wat dichter brengen bij de Sint Jacobus van het Sterrenveld. Ik denk dat ik hier ongeveer in de helft zit van mijne Camino. 't Is rapper uitgestipt dan uitgestapt !



28 km Fuenteroble de la Salvatierra - San Pedro de Rozados
26 km San Pedro de Rozados - Salamanca
17 km Salamanca - Calzada de Valdunciel

Rest dan nu nog de weg in de provincie Zamora in kaart te brengen tot aan Granja de Moreruela waar de Via de la Plata afsplitst in de via Sanabrès en de weg die verder noordwaarts leidt naar Astorga. Dat doen we binnen een paar dagen.


Geen opmerkingen: