Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

vrijdag 8 augustus 2014

De pelgrimsweg in Galicia - Provincie Ourense - Camino Sanabres

Zo, weer een schoon stukje afgewerkt. Het eerste deel in Galicië staat op punt. Het leuke aan zo'n onbekende gedownloade totaaltrack waarop je jezelf baseert om je eigen track uit te stippelen is dat je zo een beetje in de voetsporen van de al even onbekende auteur treedt. Je volgt zijn spoor zoals een wieltjeszuiger in een wielerwedstrijd. Bijna had ik parasiet geschreven maar dat is volgens mij er toch een beetje over want net zoals ik, deelt de auteur zijn informatie tot het nut van God en klein Pierke en dat enkel wanneer er belangstelling voor is. Op die onbekende zijn route stuur je hier en daar wat bij en je kunt als het ware een beetje zijn/haar doen of laten volgen. Hier zie, op dit punt is hij/zij verloren gelopen, daar werd er dan weer een albergue aangedaan en ginds werd er de één of andere curiositeit bezocht. Zelfs een plasstop kan je met een beetje verbeelding reconstrueren. Boeiend toch ? Ik heb al veel plezier gehad aan de website http://www.gronze.com/ waar er vele albergues op een uitmuntende wijze worden gedocumenteerd. Het moeilijke om de juiste locatie te bepalen van zulk een albergue zit hem vooral in de adressen. Veel verwijzingen naar de plaats waar de albergue zich bevindt zijn erg vaag. "Calle x s/n" kom je veelvuldig tegen. Dat zijn dan dikwijls straten of banen die enkele kilometers lang zijn. Soms wordt er verwezen naar een op- of afrit van de één of andere hoofdweg maar het blijft puzzelen om een inschatting te krijgen van de juiste locatie. Zelfs op Google Maps kom je tegen dat een adres onbekend is . Daarom is het zo fijn om op de eerder vermelde website de GPS coördinaten terug te vinden. Die wijzen haarfijn de juiste locatie aan. Daarmee bespaar je tijdens je tocht toch enkele kilometers op vergeefs zoekwerk naar een slaapstee. Uiteraard mag je jezelf niet helemaal verlaten op de technologie en bijgevolg het comfort dat GPS walking je biedt. Platte batterijen, verlies, een crash of weet ik veel en je staat figuurlijk in je blootje ergens in the middle of nowhere. Een kleine beschouwing : Eigenlijk zijn we toch luxe-beestjes met al die elektronische akkevietjes. Min of meer beantwoordt zo een GPS machientje helemaal niet aan het pelgrimsgegeven dat soberheid en eenvoud predikt. Nog gekker wordt het wanneer je bedenkt dat honderdduizenden pelgrims die ons voorgegaan zijn, zich moesten laten leiden door de sterren naar 'Campus Stellae ... Compostela', het Sterrenveld. Die zijn er ook geraakt toch ? Niet ? Jawel hoor !
Een stapkaart of gidsboekje is nog altijd de basis om niet te verdwalen. Ik kan me nog goed herinneren toen ik in noord Frankrijk aan een huis moest aanbellen om te vragen waar er ergens batterijtjes werden verkocht. "Il faut aller dans les grand surfaces monsieur, il n'y pas de magasins ici". Die brave Franse 'citoyen' in dat door God verlaten oord heeft me toen 2 batterijtjes bezorgd uit kompassie. Die stapkaarten moet ik me trouwens nog aanschaffen. Om Frankrijk door te stappen had ik er zo een stuk of 12 nodig om van Picardië helemaal in het noorden tot aan de Pyreneën in het zuiden mijn weg uit te tekenen.


Terug naar de provincie Ourense in Galicië nu. Het traject loopt nu kwasi evenwijdig met de Portugese noordelijke grens Ik heb er zo een 6 dagtochten voor voorzien. Misschien kan ik een dagje uitsparen door van Laza ineens door te stappen naar Xunquiera de Ambia. Maar dat zien we nog wel. Zoals ik eerder al vermeldde worden dat dan weer serieuze joekels van "plus de 30 bornes" zoals mijne Normandische pelgrimsmaat Christian Marie het zo poëtisch kon uitdrukken. Als de voeten nog willen meegaan natuurlijk. Altijd met 2 woorden spreken !

- 23,80 km Lubian - A Gudina
- 34,40 km A Gudiña - Laza
- 19,30 km Laza - Vilar de Barrio
- 13,70 km Vilar de Barrio - Xunquiera de Ambia
- 22,30 km Ambia - Ourense
- 22,50 km Ourense - Cea

Nog een kleine 100 km en Santiago komt in zicht.



­

Geen opmerkingen: