Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

dinsdag 6 oktober 2015

20 CASTILIE en LEON/SALAMANCA : Fuenteroble de Salvatierra - San Pedro de Rozados








20 Naar San Pedro de Rozados 27,9km ↑400m ↓391m





Ik zat gisteren in een heel sfeervolle herberg gelogeerd. Een beetje te sfeervol want het was een ideale broedplaats voor bedwantsen. Hout overal en schilderijen, prullerijen overal. Warm ook want er brandde een houtstoofke in de slaapzaal. Supergevaarlijk. Eerder werd er met de veiligheidsregels nogal een beetje nonchalant omgesprongen. Elektriciteit was er wel maar de bedrading was uit Dezekes tijd. Veel bricolage tot in het sanitair toe. Soit, ik werd er goed ontvangen en vanmorgen kreeg ik er nog een gratis ontbijt. Alles donativo. Vanmorgen ben ik Theo nog eens tegengekomen. Theo is een landgenoot die ik eergisteren ben tegengekomen in Montemayor. Hij komt uit Sint Truiden. Eerder op de dag had ik hem al zien voorbijfietsen en dacht verdorie dat het een madam was. Theo heeft via een reisbureau zijn santiagotrip laten uitwerken. Die zorgden overal voor slapen maar hij moest er 2000 euro voor neertellen. Verder is deze via de la Plata helemaal niet geschikt voor het fietspelgrimeren. Dat reisbureau heeft hem exact dezelfde route als de voetpelgrims meegegeven. Op de koop toe vroegen ze nog eens 900 euro voor het transport van de bagage. Ik denk dat hij zich dik in de luren heeft laten leggen. Vanmorgen toen ik al een goeie kilometer vertrokken was kwam ik tot de vaststelling dat ik met andere wandelstokken was vertrokken. Zelfde merk maar ik merkte het wanneer ik er mee begon te stappen, de rubberdoppekes ontbraken en ze waren veel te hoog ingesteld. Terug naar de herberg maar geen stokken meer te binden. Iemand had de mijne genomen en was al vertrokken. Zucht, iets verder kwam ik de Franse autopelgrimme tegen en die zei dat haar zuster juist dezelfde had maar die was al met de auto doorgereden naar Salamanca.  Ze heeft haar dan toch kunnen bereiken en die heeft mijn stokken teruggebracht. Ik steek mijn stokken niet meer in de paraplubak. Ze gaan me niet meer hebben liggen.

In de regen vertrokken, iets minder dan gisteren maar nog steeds die gure wind. Een gestage klim was het naar de Pico Dueña op 1196 meter over hobbelige rotswanden waar je je nek over breekt als je niet oplet. Gelukkig had ik m'n stokken terug. Niet te doen anders. De Poco Dueña is het hoogste punt van de via de la Plata naar Astorga toe. Binnenkort verlaat ik de via de la Plata en sla af naar de via Sanabrès. Daar kom ik nog hoger bergen tegen. Op het hoogste punt staat er het Santiagokruis, een beetje te vergelijken met het Cruz de Ferro op de Camino Frances. Vandaaruit ging het dan geleidelijk, bijwijlen fors, naar beneden toe tussen graas en weilanden. Immense vlaktes waar je je eigen verloren in waant. De brug over de arroyo de los Mendigo lag er maar werkeloos bij over de opgedroogde rivierbedding. In de winter verandert deze arroyo, wat beek betekent, in een kolkende rivier. De Gilles, de Fransman werd er aangevallen door een adder. Met een kei heeft hij het beest uitgeschakeld. Er zijn toch ander manieren hé. 

Het gaat nog altijd goed en als het tempo wat begint te zakken zet ik op mijn IPod de 'Marseillaise' op. Prima muziek om het tempo terug wat aan te zwengelen. Met Al zijn been gaat het wat beter. 't Schijnt shinsplint te zijn wat hij heeft. Charley de Ier zijn voeten zijn naar de knoppen. Zijn hele voetzool is één blaar gevuld met bloed. Het verwonderd me dat hij vandaag de etappe heeft kunnen uitlopen. Dat hij maar beter de bus neemt tot in Salamanca of een taxi. Hij was toch zinnens om maar tot daar te lopen omdat hij thuis moest zijn voor de rugbywedstrijd Frankrijk - Ierland.

Morgen lopen we Salamanca binnen. Dan moet ik nog eens mijn krijtjes bovenhalen voor mijn 500Km. Ik zal dan juist in de helft zitten Sevilla - Santiago. Wat gaat het vlug maar toch nog een mooi stuk voor de boeg om van de weg te kunnen genieten.



1 opmerking:

Els zei

Jammer dat we alweer op de helft van je 'boek' zijn aangekomen.