Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

zondag 18 oktober 2015

32 GALICIA/OURENSE : Lubian - A Gudina






32 Naar A Gudina 23,7km ↑739m ↓789m




Dat klein hotelleke gisteren heeft me deugd gedaan. Noodgedwongen heb ik er vandaag weer eentje moeten opzoeken, subiet meer daar over. Vroeg opgestaan, nog een doucheke genomen en hop richting Lubian. Een 24 km en het boekje vermeldde gemiddeld zwaar. Ik denk dat de schrijver dat boekje vanuit zijn luie zetel heeft geschreven. Wow, dat was afzien vandaag. Het weer, pijpenstelen, kon de schrijver niet incalculeren maar het traject was niet mals. 24 km stijgen en dalen over rotsblokken, 800 hoogtemeters over uit de oevers gewassen beken, modderbaden, heuvelruggen waar je wegwaaide door de stormwind.. Steeds maar opletten waar je je voeten moest neerzetten om niet op je gevel te totteren. Glibberig, steil, slechte aanduidingen, ik heb een half uur moeten klauteren over rotsblokken, modderpoelen, varenstruiken vanwege slecht aangebrachte gele pijlen. Soms is je enige houvast wat stenen op de grond gestapeld in de vorm van een pijl. Verloren lopen in een bos met de regen die in bakken op je wordt neergestort, je wordt er niet vrolijk van. En toch is het genieten van al dat natuurschoon. Je loopt alleen, je hebt tijd om alle indrukken op je in te laten werken. Een wolf die je spot, een hert, de herfst die zijn schilderwerk met een warm kleurenpalet aanvangt, klaterende beekjes met het helderste water waar je door moet waden, uitzicht op de met mist omfloerste bergen, groene kleurenpracht in de valleien, een zacht muziekje op je IPod, je ziel wordt beroerd en je smelt samen met de weg die je stap voor stap vooruit brengt. Magisch als je de eenzaamheid koestert en je jezelf wil ontmoeten. Even een emo-momentje bij het binnenkomen van Galicië. Doet even raar in je buik. 800 km afgedraaid met jezelf, Andalusië, Extramadura, Castillië y Leon plakken al onder de zolen van je bottienen. De laatste rondjes, meteen ook fysiek de zwaarste komen eraan. Daarvoor werd eerder je draagvermogen kwa temperatuur en het trotseren van blaren en vermoeide voeten op de proef gesteld. Nu komen de afstanden en de klimpartijen aan de beurt. Met de voeten en benen gaat het trouwens prima. Alleen 's morgens bij het opstaan moet ik de eerste 5 minuten nog wat rondpikkelen door de stramheid. Haha, das de ouderdom ;-) .

De Albergue municipal in A Gudina wilde ik vermijden. Vergeven van de bedwantsen. Hostal  Madrilena ... completo alhoewel Gilles de Fransman bij zijn vroegere aankomst had gereserveerd. Norse uitbaatster ook al. Gelukkig zat Juan de Spanjaard daar te eten. Hij logeerde daar en trakteerde me op een koffie. Hij vroeg aan de uitbaatster of hij zijn kamer aan mij mocht afgeven en zelf zou hij wat verder trekken. Mocht niet van Madam. Ben dan zelf verder gestapt tot het Suizo hotel. Voor 20 euro kon ik daar terecht. Tijdens de koffie die hij me aanbood vertelde Juan me, met behulp van zijn gsm waar een audio vertaalfuncte op zat dat hij de Camino liep uit dankbetuiging omdat zijn 30-jarige dochter genezen was verklaard van kanker. Respect voor die man die o zo vrolijk zijn camino loopt. Tijdens een kort stopje eerder voor een koffieke nog een praatje gemaakt met Stefan de jonge gast uit Berlijn. Hij probeert een mank gelopen relatie hier op de weg een plaatsje te kunnen geven. De neuzen beginnen dezelfde richting uit te wijzen. De diepgang in de gesprekken met andere pelgrims is nu aanwezig.

Omdat ik dus verder moest doorlopen naar een andere slaapplaats kwam ik in tegenovergestelde richting Ria, de Nederlandse pelgrimme uit Drenthe tegen. Ook zij was op zoek naar een bed. Helemaal nat geregend, natte bottienen, verloren gelopen ook al, ik had er medelijden mee. Ze zocht naar de Albergue maar ook zij wist van die mottige beesten die je 's nachts vol boebelen zetten. Misschien was er nog wel iets vrij in het hotel waar ik naartoe ging. Is in orde gekomen. Kamer 108 voor mij, 109 voor mijn noorderbuur. Ze kreeg de keus ... 9 was haar geluksgetal. Vanavond eten we samen. Ik ben blij dat ik terug eens mijn eigen taal kan spreken. Morgen is nog een groot raadsel. A Laxe staat in't boekske als de zwaarste etappe. Misschien in 2 kappen, ik weet nog niet. Tot morgen.


Geen opmerkingen: