Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

dinsdag 13 oktober 2015

27 CASTILIE en LEON/ZAMORA : Tàbara - Santa Marta de Tera






28 Naar Santa Marta de Tera 23,6km ↑209m ↓243m





Dat hotelletje in Tabara deed eens deugd. Je even terugtrekken uit de herbergen kan eens geen kwaad. Nochtans is deze pelgrimsweg een heel andere bedoening en niet te vergelijken met de drukke Frances. Er zijn niet veel pelgrims op deze camino. Af en toe komt er eens één bij. Gisteren nog Gunther leren kennen, een Duitser uit Frankfurt. Een minzaam man, hij vroeg me hem toe te voegen op zijn Facebook. Vandaag dan weer kennis gemaakt met Ria, een Nederlandse pelgrimme uit Drenthe. Zij liep samen met een Zwitserse Hongkongenaar en zijn vrouw. Gedurende een paar kilometertjes een toffe babbel gehad. Ook zij had al de Frances gelopen. De meeste pelgrims trouwens die ik hier ontmoet. Daarna ben ik doorgelopen naar den Al. Al is zo een uitbundige kerel dat hij Jan en alleman een goeiedag toezwiert. Zelfs een hond met een hoedje op krijgt een Buenos dias . Dat kan al eens gevaarlijk zijn als je dat naar een helikopter doet die overvliegt. Ik heb hem uitgelegd dat je er niet met je beide armen naar mag toezwaaien in de vorm van een Y want dat is het internationale gebaar om hulp aan een overvliegende vliegtuig. Holy Shit was zijn reactie, Seffens gaat hij nog landen dacht hij :-) . Wat een prachtige dag vandaag. Gisteren werd er nochtans regen voorspeld maar het was echt een zacht nazomerweertje vandaag. Naar 't schijnt nog toch zaterdag hetzelfde weer. En wat een mooie trip.  Vanaf nu gaat het niet meer Noordwaarts maar afbuigend naar het westen boven de Portugese noordelijke grens. Opnieuw een beetje in de bergen met veel groen nu. Altijd leuk om bij zo'n klim naar de top zich op voorhand het panorama voor te stellen dat je bovenaan zult aantreffen. Echt prachtig en dat maakt het allemaal zo de moeite waard. Ik geniet er van. Alles in de natuur krijgt een nieuwe dimensie zelfs als de herfst op de drempel staat. Je beleeft het zo intens die schoonheid omdat je het allemaal te poot afstruint. Overal kan je blijven stilstaan waar je maar wil, je neerzetten en al die pracht over je neer laten dwarrelen. Probeer dat maar eens met een auto te evenaren.  

Jammer van de snelwegenbouw die de ganse via de la Plata zal versnipperen. Het is onvoorstelbaar hoe hier in de regio snelwegen worden gebouwd. Blijkbaar allemaal door Europa gesubsidieerd. Nochthans op de secundaire wegen waarlangs die snelwegen worden gebouwd is er practisch geen verkeer. Je ziet er geen auto's rijden. Een klant aan een bar vertelde me dat er binnenkort verkiezingen zijn en dat de politici met deze megalomane bouwprojecten willen scoren bij hun achterban.  

Casa Anita is de herberg waar ik verblijf. Binnen 14 dagen sluit ze de herberg voor de pelgrims. Dan worden er geen meer verwacht. Ik hoop dat pelgrims die nu nog willen vertrekken dit weten. Nu, in hostels kan je ook nog terecht maar dat kost iets meer en heeft iets minder charme. Voor 22 euro krijg ik hier eten en een bed. Spaghettie en merluza, een vis heb ik besteld. Zo een hele dag in de buitenlucht geeft je wel honger.

Wat gaat het vooruit. Morgen pieken we de 700 km voorbij, een toerke van rond de 30km naar Rionegro del Puente. Nog een beetje en ik zit al in Galicië. Morgen mag ik mijn krijtjes nog bovenhalen.





Geen opmerkingen: