Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

donderdag 22 oktober 2015

36 GALICIA/OURENSE : Ourense - Cea






36 Naar Cea  22,4km ↑711m ↓362m





Gisterenavond rond een uur of 11 is de Gillis nog in een Franse koleire geschoten omdat die Spaanse touregrinos, ondertussen al aangezweld tot een groepje van 10, het te bont maakten in de herberg. Die mannen kunnen kunnen niet praten maar roepen tegen elkaar. Ze houden gewoon heen rekening met de pelgrims die moe zijn en willen slapen. Zelf reizen ze de helft van tijd met de autobus en hun rugzak laten ze brengen naar de volgende herberg met een taxi. Geen wonder dat ze 's avonds nog zo veel praat hebben, ze zijn gewoonweg niet moe. Ik ben benieuwd voor vanavond, ze vallen hier zojuist ook weer binnen. Als ze deze avond weer zoveel praat hebben vrees ik dat de Gilles er op gaat kloppen deze keer.


Om 8 uur moest iedereen de herberg verlaten. Nog even aan de overkant een tostado met confituur gaan eten en op weg. Het ging opnieuw zoals het hoort. Uitgerust en alle stramme spieren waren verdwenen. De laatste kilometers heb ik gisteren gelopen zoals als een topzwaar  getuigd zeilschip oploeft. Een beetje oververmoeid, 't is nu verdwenen.


Weeral een prachtige dag vandaag. In mijn hemdeke kunnen lopen de hele dag. Pittig toerke van een kleine 23 km. Er was een platter alternatief langs de autoweg maar dat is voor de voddeventen :-) . Veel klimmen en dalen weeral via het echte caminopad maar dat levert dan ook een zoveel mooiere wandeling op. Kleine dorpjes waar je doorloopt, holle wegen, oerbossen waarbij je niet zou verschieten moest je zowaar een neanderthaler tegen het lijf zou lopen. Prachtig met die bomen in de meest grillige vormen. Arlette heeft me onderweg, het tijdje dat ze met me meeliep vanwege haar schrik in den donkere alle bloemen uitgelegd die we tegenkwamen. Bougainvilles, mimosa, magnolia, hortensia's en noem maar op. Ze zou graag nog eens naar Holland gaan om er de bloemenparade mee te maken. Gezellig madammeke Arlette. Met haar 68 jaar stapt ze verdorie nog rapper dan ik. En maar tateren, alle vedetten uit de Paris Match zijn aan bod gekomen. Al de foto's van haar idolen die ooit op haar meisjeskamer de muren versierden passeerden in haar getater.   
De hospitalero hier in Cea komt rechtstreeks uit een westernfilm. Cowboyhoed, zwarte lange jekker, pokerface ... nog een paar holsters met een colt ontbraken er nog aan. 6 euro voor een bed, een hoeslakentje en een overtrek. Ik ga vroeg slapen vandaag. Morgen naar A Laxe, een trip van 32km maar het klimmen wordt nu minder. Maar vooraleer ik er in kruip nog eens pulpo gaan eten in het dorpje hier. Moet ervan profiteren, in Haasdonk kun je zoiets niet vinden in het restaurant.
Tot morgen.





Geen opmerkingen: