Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

dinsdag 20 oktober 2015

34 GALICIA/OURENCE : Laza - Vilar de Barrio







34 Naar Vilar de Barrio 19,3km ↑620m ↓433m






Deze morgen was ik vroeg wakker en kon ik adieu gaan zeggen aan Juan. Die vertrok zeer vroeg naar Xambia en moest wat kilometers inhalen omdat zijn maten hem zaterdag in Santiago opwachten. Ik denk zondag of maandag in Santiago aan te komen. Het zal niet van de poes zijn. Alle dagen nog zo tussen de 400 en 600 hoogtemeters en nog meer afdalingen. Die zijn eigenlijk het zwaarste omdat je met je rugzak als het ware naar beneden wordt gezogen en je constant moet afremmen. Ik voel het wel. Ikzelf verkoos om te stoppen na 23 km in Villar de Barrio. Een klim van 600 meter de eerste 5 km vandaag zou er te veel aan geweest zijn om 32 km te stappen, zeker na die afmattende toer van gisteren en eergisteren. 't Zijn allemaal trippen nu voor U tegen te zeggen. Ik voel het aan mijn benen en als er mensen zijn die moesten denken dat het pad met klinkertjes is gelegd, eventueel afgeboord met een siertegeltje, wel ze hebben het verkeerd voor. Ik kan me niet herinneren dat er op de Franse  route zo'n geaccidenteerd paden liggen. En die was ook serieus zwaar. Geen gezeur, na zo'n zware tocht ben je blij dat je een bed kunt vinden.

Zo jammer dat heel Galicië, de camino, de bergen helemaal verscheurd wordt door de aanleg van die hogesnelheidsporen voor de TGV. Tunnels worden geboord, heuvelbebossing wordt systematisch afgebrand, explosieven worden gebruikt om die spoorlijn aan te leggen. Tegelijkertijd worden er autowegen aangelegd terwijl de wegen door de oude dorpskernen schreeuwen om vernieuwd te worden. Dorpjes waar ik doorloop tellen meer bouwvallige krotten dan er inwoners zijn en zijn op sterven na dood. Ik snap niet hoe zo een hoge snelheidstrein hier verandering in zal brengen. Laat ons hopen van wel.
Goede herberg gisteren. Netjes onderhouden door de pompiers van Laza. Mooi parcours ook vandaag. Berg op, en wanneer je denkt ... ik ben boven, komt er een bochtje en kun je opnieuw een klim beginnen. Naar 1050 meter ging het vandaag. Op kilometer 12 kwam ik Christine tegen, een Duitse die de camino Portuguese liep. Ook zij kwam gisterenavond laat aan in de herberg. Iets verder ben ik dan gestopt aan een icoon op de camino de la Plata, een kroeg in Albergueria genaamd El Rincon. Heel de kroeg hangt vol St. Jacobsschelpen. Geen vierkante centimeter van het interieur is nog vrij. Als je binnenkomt moet je je naam in een dagboek schrijven en in een schelp. Die schelp krijgt dan ook nog een plaatsje ergens aan de een of andere muur. Misschien wel op zijn zolder. In de kroeg een babbel gedaan met Christine, de Duitse. Zij komt uit Kampke ergens ten zuiden van München, een alpendorp aan de Oostenrijkse grens. Dappere dame, er alleen op uit, 4 kinderen en een kleinkind. Op haar Camino in Portugal werd ze 3 keer aangerand. 1 keer daarbij werd ze bijna gewurgd. En toch niet opgeven. Morgen van Ourense uit neemt ze de bus naar Santiago, vrijdag moet ze opnieuw gaan werken. 't Deed me plezier dat ik een fotoke moest trekken van haar. Verder had ik vandaag compagnie van Arlette. Als ik ooit nog eens vertrek moet ik vanuit de Puy en Velais vertrekken dan loopt ze met me mee. Logeren mag ik ook al bij haar thuis. Ze heeft daar in de Puy jarenlang een pelgrimsgite gerund voor de Santiagogangers die daar hun tocht begonnen. Leuk gezelschap, ik ken al heer al leven.
25 oktober komt mijn Bretonse pelgrimsvriendin aan in Santiago. Als het me lukt om er dan te zijn kan ik haar treffen. Moeilijk op voorhand te zeggen. De etappes zijn er te zwaar voor om een strikt schema te handhaven en ook : 't Is geen wedstrijd. Vanuit Santiago loop ik dan nog door naar Fisterra, het einde van de wereld dachten de Romeinen. Muxia aan de Costa del Morte, ook de weduwenkust genoemd, mag ik ook niet overslaan.
Voor vandaag heb ik geluk gehad en kan ik met Gilles en Arlette voor een prikje in een Casa overnachten. Een gezellig weekendhuisje te midden van horreo's aan de rand van het dorpje waar ik deze nacht verblijf. Horreo's zijn de gekende graanschuurtjes in de voortuinen waar de muizen niet in kunnen kruipen. Casa Adelino om precies te zijn.

We gaan vanavond nog eens samen kokkerellen. Pasta, soep en een fleske wijn. Zalig, het maakt het alleen maar moeilijker om een pelgrimstocht te definiëren. Vakantie ? nee .... Een reis ? nee ... Te verwoorden ? nee ! En deze nacht slaap ik in een luxebed. Als ik maar op tijd wakker wordt want morgen moeten er 32 doorgedraaid worden tot in Ourense. Het begint te korten.

Tot morgen :-)
De fotokes van gisteren :


De fotokes van vandaag :

Geen opmerkingen: