Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

zaterdag 17 oktober 2015

31 CASTILIE en LEON/ZAMORA : Pueblo de Sanabria - Lubiàn





31 Naar Lubian 32 km ↑917m ↓806m






Gisterenavond ben ik nog even naar de top geklauterd van El Macho, het kasteel dat Puebla haar skyline geeft. Ik denk een stuk of 300 trappen die ik naar omhoog ben gestesseld. Adembenemend zicht op Puebla de Sanabria. De Tera rivier in de diepte, de brug, de groene heuvels, de vallei. Het wordt mooier en mooier de trip. Nadien, tegen 7 uur heeft Al de Amerikaan en Arlette, het mollig madammeke uit Lion het avondeten klaargemaakt in de herberg. Die zat ondertussen stampvol. Allemaal Pelgrims die na ons waren binnengevallen. Precies duiven die binnenvallen na hun vlucht op Quièvrain. Valentin de Oostenrijker uit Karintië, Stefan de Duitser uit Berlijn, Juan die zijn spitsbroeder José nu moet missen, een Amsterdams madammeke met 5 Spaanse vrienden, Israël maar die was er al vroeger, Paul uit Californië die rond 9 uur binnenduikelde en nog een paar sjarels.

Lekker gegeten gisterenavond, Stefan is mee aan tafel gekomen, Happy happy Juan ook nog, ik had teveel gekocht en kreeg het niet op. Weggooien is zonde. Al had de soep gemaakt wat zich vertaalde bij hem in een heel winderige nacht. Hij sliep in het bed naast mij. Arlette had pasta gemaakt, zo goed en zo kwaad de beschikbare alimentaire producten het hier toelaten. Lekker, gezellig, het groepsgevoel. Juan heeft nog gans de afwas gedaan.

Toch is er een groot verschil met mijn vorige pelgrimstocht. De meeste pelgrims die ik ontmoet zijn niet aan hun proefstuk toe. Velen hebben al de camino Frances gelopen en ze kennen het klappen van de zweep. Vroeg opstaan om zo vlug mogelijk als eerste aan te komen in de herberg om je van een bed te verzekeren is één van de truuken. Er zijn er nog andere maar ik zwojg want dan val ik in herhaling.

Deze morgen heb ik dan afscheid genomen van Al. Hij had een kadootje voor me gekocht. Een klakske begot. Subiet ga ik iets posten om hem te bedanken voor het aangename gezelschap. Even moeilijk weeral, loslaten van een mens waarvan je enkele weken ervoor geeneens het bestaan van kon vermoeden en waar je dan toch zoveel mee gedeeld hebt. De appels, nootjes, pintjes, het lachen met de grappen, de tegenslagen in je leven maar ook je vreugde. Misschien kom ik hem in Santiago nog tegen. Eerst op 6 november vliegt hij terug naar Portland Oregano. Weeral een gemis maar weeral zoveel kennis rijker over een andere cultuur.

Heel vroeg vertrokken deze morgen. Het was nog pikkedonker. Gelukkig heb ik een GPSke want de bewegwijzering met gele pijlen, de flechas amarillas zijn door apen aangebracht volgens mij. Dan ontbreken ze, dan sturen ze je naar stukken waar je kilometers omweg moet maken. Mensen die de weg uit een boekske halen zijn eraan voor de moeite. Hier worden snelwegen aangelegd, tunnels gebouwd, sporen aangelegd voor hoge snelheidstreinen, de camino wijzigt voortdurend. Neemt niet weg dat het een heel mooie trip was. Zwaar, no pain no glory is een steeds wederkerend gezegde op een pelgrimstocht. De eerste 10 km waren  doenbaar. Even gestopt om een koffie te slurpen en de vriendelijke cafémadam vertelde me dat het ronduit gevaarlijk was om nu de bergen in te trekken. De regen die met bakken naar beneden werd gekieperd maakte een doortocht onmogelijk. Je zou verongelukken op de gladde rotspartijen en geen steek voor je ogen zien. Ze raadde me aan, nee ze smeekte bijna om de carretera te volgen tot aan de top. Dan luister je natuurlijk. Al bij al viel het nog mee. Op zo'n 1000 meter stopte het met die stortbuien en klaarde het een beetje op. Ideaal om een paar mooie fotootjes te trekken van de prachtige omgeving. Zo mooi, de berghellingen met die herfsttinten beschilderd, de valleien, de bergbeekjes die naast je naar beneden razen, de watervalletjes, de plassen en keien waar je je een weg moet door banen. De reuzevarens die je pad afzomen, de holle wegen met takken die een dak boven je kop weven, het uitzicht op de bergen die je met hun 2000 meter hoogte je maar een kleine garnaal in de schepping laten voelen. Wat een voorrecht toch om dit allemaal te kunnen en te mogen bezichtigen !

35 kilometers aan één stuk, op het koffietje na, uitgelopen. Ik voel nu wel mijn voeten. Een beetje bang om geen slaapplaats te vinden. Eieren voor mijn centen gekozen en in de casa rural een onderkomen voor de nacht gezocht. Slaapkamerke alleen, 25 euro, omdat het zaterdag is. Geen douche genomen gisteren bij die lieve toverheks want die stonden buiten achteraan haren hof. Ik heb mijn schade al ingehaald, ik heb er vandaag al 2 genomen. Pluspunt, bij de parafernalia zoals het zeepke, het strikje rond de handdoeken en het echantillonneke douchegel lag er een kammeke. Ik kan mijn baard nu tenminste kammen. Die groeit rapper dan het haar op mijne kop.

Deze avond gaan eten. Pelgrimsmenuke aan 10 euro. Russische salade, stukje kabeljauw en een flan-ke. Kennis gemaakt met Paul, een gast uit Californië. De ene Amerikaan is weg, een andere komt er bij. Speciale tiep, heeft met de velo de ganse Amazoneloop afgerotst vanuit Peru tot aan de delta in Brazilië. Nu loopt hij de camino om spaans te leren. In België heeft hij ook al onze wegen verkend met de velo. Ik ga hem vast nog tegenkomen.

Eigenlijk zou ik heel moe moeten zijn, een beetje dan toch wel na die klimpartij op de Padernelopas. 8 km stijgen tot 1400 meter en bijna 1000 hoogtemeters met evenveel afdalingen kruipt niet in je koude kleren. Mijn voeten tintelen nog altijd een heel klein beetje :-). Morgen een nieuwe dag waar de muizen nog niet hebben aangezeten.

Tot morgen.


Geen opmerkingen: