Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

zaterdag 10 oktober 2015

24 CASTILIE en LEON/ZAMORA : El Cubo de la Tierra del Vino - Zamora






24 Naar Zamora 31,3km ↑195m ↓402m






Wel, die Fernando en Mercedes waren uitstekende hospitaleros. Ze hebben heel mijn was gedaan, opgehangen, strijken was niet nodig. 's Avonds voor lekker eten gezorgd in hun woonhuis en Señora Carmen, de moeder van Fernando zorgde ervoor dat alles vlot verliep. Een heel lief en behulpzaam mens en van uiterlijk deed ze me we wat denken aan mijn dikke Tante Marie zaliger. Pekzwarte ogen, haar in een wrong en maar 3 tanden meer. Deze morgen dan nog een ontbijt in het salon van Señora Carmen en weg ermee. Op naar Zamora een dikke 30 paaltjes.

't Ging goed vandaag. Overwegend zand en grindwegen met hier en daar wat keien wat we ondertussen al gewoon zijn. Ik heb geen idee hoe de boeren iets kunnen telen op hun grond. De velden liggen geploegd maar op 1 vierkante meter liggen er zeker 500 keien en keitjes. Hoe ze daar iets in gepland krijgen dat dan ook nog wil groeien, ik versta het niet.

Van een goeie 850 meter ben ik toch naar een 600 meter gezakt. Vrij zacht vanmorgen maar in het westen kleurde de hemel donkergrijs. Een paar druppeltjes zijn er uitgevallen maar de moeite niet om regenkledij boven te halen. Morgen 50% en maandag 100% kans op regen. Dan zal het koekenbak zijn.

Zamora blijkt bij het binnenwandelen toch een serieuze stad te zijn. Sebiet eens gaan rondloeren zie, 't Is nog maar goed 5 uur dus ik heb wreed goed doorgestapt vandaag. Heel de albergue zit vol, 32 plaatsen, ik heb geluk gehad. Alle hotels en hostels zijn bezet. Maandag is het hier nationale feestdag. De hospitaleros van dienst hier in de herberg zijn Nederlanders uit Nederlands Limburg. Volgens mijn Franse stapgenoten komen ze niet vriendelijk over. Fransmannen denken dikwijls dat heel de wereld hun taal begrijpt en naar hun pijpen zal dansen. Inderdaad ze zijn nogal kortaf .... wandelstokken hier, nee niet met uw bottienen doorlopen ! Uitdoen en daar in het rek zetten. Marieke en Kris, 2 Nederlanders uit Nijmegen waren ook die mening toegedaan. Gisteren zaten zij ook gelogeerd bij Fernando en Mercedes. Ach, ik versta het best wel. Als je het niet in de hand houdt met 32 bedden en gasten dan wordt het vrijwilligerswerk nogal vlug een ondankbare opdracht. Tegen mij waren ze heel vriendelijk en ik geef hen ergens gelijk dat ze wat autoriteit hanteren.

Morgen wordt het Montemarta en daarna de splitsing naar de Sanabrès.    Er is wat twijfel gerezen over het parcours. Grote wegenwerken en ook de werken aan de snelheidstrein zouden voor kilometers omweg zorgen zodat het beter zou zijn een alternatieve route uit te weren om op de Sanabrès aansluiting te krijgen. We zien wel, ik ha even de stad in. Morgen ..... another day. Met de benen van vandaag zou ik weeral naar China kunnen stappen. Nog wel moe, dat wel na meer dan 30km maar nergens geen last meer van. Hopen dat het zo blijft.




Geen opmerkingen: